کویر شهداد: سرزمین عجایب در دل ایران

معرفی کویر شهداد

معرفی کویر شهداد

کویر شهداد، نگین درخشان استان کرمان، با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد، هر گردشگری را به سفری ماجراجویانه و فراموش نشدنی دعوت می‌کند. این منطقه که در قلب بیابان لوت، گرم‌ترین نقطه کره زمین، قرار دارد، با داشتن کلوت‌های (Yardang) عظیم، تپه‌های ماسه‌ای روان، نمکزارهای وسیع و آسمان پرستاره شبانه، تصویری حیرت‌انگیز از قدرت و شکوه طبیعت را به نمایش می‌گذارد. شهداد با داشتن قدمتی تاریخی که به هزاره پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ را نیز مجذوب خود می‌کند.

کلوت‌های شهداد: تراشیده‌های باد و زمان

اولین چیزی که در بدو ورود به شهداد نظر شما را جلب می‌کند، کلوت‌های (Yardang) عظیم و باورنکردنی آن است. این عوارض طبیعی که حاصل فرسایش باد بر روی رسوبات ماسه‌ای هستند، با اشکال عجیب و غریب خود، مانند مجسمه‌های طبیعی، در وسعتی به طول 140 کیلومتر و عرض 70 کیلومتر، در دل کویر گسترده شده‌اند.

وقتی در میان این تپه‌های ماسه‌ای سرسام آور قدم می‌زنید، احساس می‌کنید که وارد دنیایی دیگر شده‌اید، دنیایی که در آن باد هنرمندانه بر بوم کویر نقش زده است. برخی از کلوت‌های شهداد شبیه قارچ‌های غول پیکر هستند، در حالی که برخی دیگر اشکالی شبیه به شهر ویرانه‌ای باستانی را تداعی می‌کنند. تماشای این اشکال عجیب و غریب، تخیل شما را به وجد می‌آورد و شما را به فکر فرو می‌برد که باد در طول هزاران سال چه شاهکارهایی خلق کرده است.

مشاهده و رزرو اقامتگاه بوم گردی در کرمان

جهت مشاهده و رزرو انواع اقامتگاه کویری در استان کرمان کلیک کنید

جاذبه‌های طبیعی کویر شهداد: سفری به دل ناشناخته‌ها

علاوه بر کلوت‌های شگفت‌انگیز، شهداد جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز دارد که هر کدام به تنهایی دلیلی برای سفر به این منطقه‌ی  بکر و دست‌نخورده هستند. در ادامه با برخی از این جاذبه‌ها آشنا می‌شویم:

دشت گندم بریان:

دشت گندم بریان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین است. نام این منطقه از این واقعیت گرفته شده است که گفته می‌شود حرارت بالای زمین در این ناحیه به قدری است که می‌تواند تخم‌مرغ را در مدت کوتاهی بپزد. البته بازدید از این منطقه نیازمند تجهیزات و راهنمای حرفه‌ای است.

تالاب جوان:

در میان انبوه شن‌های روان کویر، تالاب جوان همچون نگینی می‌درخشد. این تالاب که با آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود، زیستگاهی برای پرندگان مهاجر و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. تماشای پرندگان در حال پرواز بر فراز آب‌های زلال تالاب، تصویری آرامش‌بخش و دلنشین را در دل کویر داغ برای شما رقم می‌زند.

رود شور:

رود شور که از ارتفاعات شرق شهداد سرچشمه می‌گیرد، پس از طی مسیری در دل کویر، در نهایت به تالاب جوان می‌ریزد. عبور این رودخانه از میان شن‌های روان، تصویری از جدال و همزیستی آب و خاک را به نمایش می‌گذارد.

ریگ یلان:

ریگ یلان منطقه‌ای پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای روان است که با وزش باد، اشکال و نقش‌های زیبایی بر روی آن‌ها نقش می‌بندد. تماشای حرکت امواج شن‌های روان در این منطقه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فراموش نشدنی است.